Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

21 noiembrie 2012

"... atunci ii bagi ceva pe gat clientului...!"

Preparatul lui Giovanni Piselli: Perlă din creveți cu legume de sezon și busuioc, cu sos din fructe de mare
sursa: http://topchef.a1.ro

PROMIT CĂ ACEST ”ARTICOL” ESTE ULTIMUL PE CARE ÎL SCRIU ÎN MODUL CRITIC DESPRE SHOWUL TOP CHEF...! SPER CA ȘI CONCURENȚII SĂ NU-MI DEA MOTIVE SĂ MAI SCRIU ALTUL!
NU AM NIMIC PERSONAL CU NICI UNUL DINTRE CONCURENȚII ”PREZENTAȚI” AICI...!

Și acum să începem...
Poate vă întrebați ce-i cu titlul ăsta ciudat!?!?!?
Ei bine ... nu-i ciudat și nici nu am spus eu vreodata așa ceva!
Este o declarație șocantă, dar e perfect reală, având în vedere că acest ”citat” este una din concepțiile bucătarilor din România!
Și ca să nu o mai lungim cu suspansul, vă dau exact datele precise de unde puteți vedea și auzi această declarație adevărat de halucinantă!
Concurentul dar în același timp și Bucătarul Chef de la un restaurant din București (Dan Bogatu) pe care îl am în imaginea din stânga, a avut plăcerea de a ne spune verde-n față adevărul despre logica și pasiunea cu care bucătarii din România (încă odată, precizez că nu vorbesc despre toți bucătarii care prestează în restaurantele din țară sau din străinătate, ci în marea majoritate a acestora), deoarece acesta e conceptul încă în vigoare într-un sistem care nu și-a găsit pe deplin menirea de a aduce Arta Culinară și pasiunea aromelor și a gusturilor pe masa și în farfuriile celor ce doresc să-și petreacă timpul, mai mult sau mai puțin, în sfera unei Ospitalități pentru care plătesc bani grei ca să se simtă bine, cum se zice pe la noi!
Ei bine, pentru cei ce pot viziona pe internet acest episod III din show (vezi aici inregistrarea), să fiți atenți la declarația acestui concurent la minutul 76:38!!!
Pentru cei ce nu pot viziona pe moment acest episod, vă spun eu care a fost declarația șoc pentru majoritatea dintre dumneavoastră dar obișnuită pentru restaurantele romanești și mai ales a patronilor  și bucătarilor acestora (încă odată spun, nu e o afirmație valabilă pentru toată industria turistică de domeniu!) a domnului Chef Dan Bogatu: ”Când preparatul tău este praf , atunci îi bagi ceva pe gât clientului! Și ce-i faci? Îi bagi un pic de băutură și-l amețești”.
Clar? S-a înțeles???
Uite așa... noi toți... suntem amețiți cu preparatele pe care nici măcar unii dintre Chefi din Cel Mai Tăios Cooking Show nu știu să le prepare!
Și revin... a câta oară(?) asupra acestor aspecte!
Să dau un pic timpul înapoi... și să vă reamintesc despre neputința și neștiința Chefilor de a realiza altceva decât clasica bucătărie românească, dar care nu poate să se dezvolte sub nici o formă, atâta timp cât și consumatorul român este ”bâtă” din punct de vedere cunoștiințe culinare! (vezi povestea cu Puiul Irlandez, din postarea anterioară).

Dar nu numai atât... Am rămas stuperfiat, când acești Chefi (unii din ei), au tremurat de frică atunci când au fost obligați să curețe fructe de mare (și mai apoi să și prepare ceva de Top!). Doar cei care lucrează sau au lucrat ”afară” au făcut ce trebuia, dar mai ales bucătarul adus tocmai din însorita Italie, a demonstrat un nivel cu totul și cu totul impecabil (vezi și fotografia de la început)!
Cum e posibil așa ceva?
Simplu: bucătarii români știu să facă mici și ceafă la grătar..., bucătarii din alte zone (mediteraniene, asiatice sau de altă natură) știu să facă ȘI fructe de mare (deliciul multor culturi gastronomice!). Și asta s-a văzut aproape la toți concurenții...!!!
Iată de ce, Giovanni Piselli a realizat ce a realizat! Dar și ceilalți competitori care au ștate vechi de practică prin multe țări din lume!
Așa că, nu m-a mirat dezastrul arătat de câțiva concurenți autohtoni. Poate și faptul că unul dintre ei are și alte preocupări decât dezvoltarea și perfecționarea proprie și a colegilor cu care lucrează. Aș puncta aici prestațiile de notă minimă a Chefului Mihai Neacșu, care a avut mari probleme să curețe un amărât de crevete sau o langustină de exact ceace trebuie eliminat din orice animal: intestinele!
Nu mai vorbesc, că trebuia să le și gătească (mai era și o mică caracatiță pe acolo)! Dar... majoritatea acestor fructe de mare au fost crude... (vezi foto de mai jos)!!!
Ați mânca fructe de mare ... crude? Sau midii cu muștar?
Eu NU! Prefer să mănânc carne crudă de somon, de ton, un mușchi de vită...! Dar caracatiță sau crevete ... NU, NU și NU!!!
Pe când Dan Bogatu, a savurat plăcerile nebune de a mănca așa ceva! Groaznic! Ne mai mirăm defapt?

Preparatul lui Chef Mihai Neacșu
sursa: http://topchef.a1.ro
În schimb, în ultima perioadă, se vehiculează că Cheful nostru are și alte veleități (vezi aici articolul despre Mihai Neacșu, fost Bucătar Chef la Restaurantul David's). Oricum, trebuie să mizăm pe prezumția de nevinovăție până la proba contrarie!

La concursul dintre echipele Dragoș vs. Mihăiță, totul a avut o logică. Și asta se bazează pe renumitul nostru proverb: Graba strică treaba!!! Ambele echipe au făcut totul foarte bine. Dar cei ce au studiat cum să mulțumească clientul cel mai bine, prin gust și savoare, au avut de câștigat. Cei ce s-au grăbit (nu era un concurs ”cine termină primul”...) au avut de pierdut în defavoarea unei echipe care a știut să pregătească totul chibzuit.
Am văzut pe cineva (Dragoș Bercea) care a făcut munca unui adevărat Chef în bucătărie: coordonează și verifică munca echipei sale. Bine, putem spune, a avut și de unde învăța, adică de la taică-su!!! Iar ăsta e un mare avantaj pentru viitorul său de Chef!
Dar ceilalți Chefi, oare ce fac în bucătăriile în care lucrează??? Mi-e frică să dau eu un răspuns!

Să revenim totuși la Concurs. Și să ne uităm acum mai bine la Duel. Și acum nu vorbim despre concurenți, ci despre preparate!
Știu că la noi, preparatele din carne de vânat sunt precum Cuiul lui Pepelea! Puțini știu să le facă la adevărata lor valoare! Și nu vorbesc prostii când spun asta!
În restaurantul meu, nici măcar bucătarul șef (Chef, cum se zice acum mai modern...) pe care l-am avut,  habar n-avea să pregătească un amărât de iepure, nu mai zic de mistreț sau căprioară!!! Nici prepelițe nu prea știu Chefii să facă, nu mai vorbesc de fazan, potârniche, gâscă sau rață sălbatică!
Așa că nu mi-a fost greu să văd că nici aici nu se dezmint concurenții în neștiința lor din bucătărie (vreau să subliniez acum, că la Master Chef, s-a gătit - de către concurenți amatori - carnea de vânat la cote maxime de jurizare, ca să aveți o imagine asupra diferențelor!!!).
Dacă primul concurent la duel (Vasile Nicolae) a preparat mușchi de mistreț și scoici Saint Jacques, la care juratul Tudor Constantinescu a remarcat că vânatul e prea mult gătit (adică, probabil era făcut ”well done” - vezi foto de mai jos)... la al doilea concurent (Adrian Iuriciuc), chiar n-a sezizat nimeni că acel mușchi de căprioară a fost și el supra-gătit în același stil???
Un mușchi de căprioară îl prăjești ușor în tigaie în așa fel încât pe exterior să fie frumos rumenit, dar în interior acesta să rămână cât mai fraged și suculent (crud, mai pe înțelesul tuturor), pentru că acolo e aroma acestei cărni, fără să-l bagi în cuptor și să-l ți acolo până îl usuci de tot. Am astfel de rețete (dacă domnii Chefi vor să le studieze) pe blogul meu Rețetele Vânătorului și Pescarului.
Din păcate, concurentul nostru, l-a preparat ca pe o chiftea! Și poza își spune cuvântul! Dar a trecut testul!

Preparatul câștigător la Duel...!!!???

Eu aș fi făcut doar în tigaie cu puțin unt și un strop de ulei de măsline, iar la prezentare, aș fi tăiat în două mușchiulețul de căprioară, puțin în diagonală, prin care arăt astfel că este gătit (cel mult de tip ”Rare”) - vezi foto - exact cum cere bucătăria de 5 stele Michelin sau ca în bucătăria lui Gordon Ramsey.

Mă mir că renumitul Chef Joseph Hadad, care la Master Chef a arătat personal cum se prepară unele cărnuri (acolo era vorba de Ton, dar în aceeași categorie se adaugă și mușchiul de căprioară și cerb etc.) nu a remarcat ”chifteaua” care a ieșit totuși câștigătoare la Duel!
Dar cel mai mult, mă deranjează faptul că, preparatele care sunt în concurs, la simpla lor prezentare, postul de televiziune NU ne arată nici cum sunt realizate preparatele, nici cum se prezintă la degustare.
Amintiți-vă, ca la Master Chef, orice mușchiuleț orice budincă sau alt preparat, după ce era tăiat pentru degustare, jurizare și vizualizarea tehnicii în pregătire, televiziunea care prezenta show-ul, arăta mereu aceste imagini cu nucleul preparatului, imagine care face parte din jurizarea totală.
Mai mult, showul ne omoară cu discuțiile și părerile contradictorii sau chiar răutăcioase ale concurenților, alergătura lor de colo-colo prin așa zisa bucătărie (de campanie, până în prezent, nu de un restaurant adevărat) și ... cam atât!
OK! Am terminat cu vorbăraia asta! Și sper că și cu circul oferit de concurenți!
Sper că din episodul 4, să se purifice concurenții în așa fel încât să rămână într-adevăr spuma bucătarilor din această ediție!
Iată și motivul pentru care am spus că nu o să mai scriu ceva despre show, dar nici nu sper să-mi dea motive ca să mă apuc iar de ”bălărit” în esența emisiunii...!

Vă mai prezint niște preparate care au atras atenția juriului (de specificat, că pe site-ul oficial, apar doar anumite fotografii din timpul concursului, deci n-am de unde să vă arăt altceva!). (Sursa: http://topchef.a1.ro)



HAIDEȚI ODATĂ... SĂ ÎNCEAPĂ ADEVĂRATUL CONCURS PENTRU... TOP CHEF!!!


8 comentarii:

  1. Aoleu!!! Marcele, ãstia si-au gresit vocatia:)))
    Se vede cã nu au nici cunostinte bazice de bucãtãrie , cu fructe de mare crude chiar cã nu e de glumã, cât de vânat imi pare rãu cã-si bat joc de ea, mai ales la ce preturi mari se vinde pe piatã!!! sã vedem ce se intâmplã emisiunea viitoare...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Incepand din episodul urmator, deja prevad o imbunatatire a spectacolului (pe care televiziunea nu n-il arata totusi) si imbunatatirea prestatiilor concurentilor!
      Mai sunt pe muchie de cutit doar 2 concurenti...! In rest se pare ca va fi dura competitia!!! Raman doar cei cu experienta necesara.
      :)

      Ștergere
  2. Daca tot nu ai somn,eu personal astept sa ne mai scrii despre aceste "minunatii"de top chef!!!!
    Nu renunta,macar cei care citesc aici sa invete cate ceva!!
    O zi cat mai buna!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu toamna nu dorm.... la-la... la-la!!!
      :)
      N-as vrea sa-mi transform totusi blogul de gastronomie intr-unul de critica si recenzii.
      Dar..., mai sti?
      :)

      Ștergere
  3. Eu am renuntat sa ma mai uit. Asa cum am mai spus, mi se pare execrabil organizat (in stilul pur romanesc Antena 1), iar in afara de cativa de acolo care stiu cu ce se mananca meseria asta restul sunt niste amatori cu diploma-n buzunar. Astept Masterchef sezonul 2 - cu amatori, ca si noi, si cu un show bine organizat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da Mihai, realizarea celor de la Antena 1, lasa de dorit!
      Dar eu ma uit la acest show, pentru ca, datorita unor conjuncturi, am participat la propulsarea a catorva prieteni in acest show! Si vreau sa le urmaresc evolutia!
      Deocamdata sunt multumit ca nici unul din ei nu a dat-o-n bara (cu exceptia lai Dana, care era cat p-aci sa bage un duel la activ!
      Iar Nico e excelat de doua ori pana acum!
      :)

      Ștergere
  4. Foarte interesant articolul! Ochiul tau critic a surprins toate slabiciunile topchef-ilor, mai puţin pe cele ale membrilor juriului...Mai mult, critica ta este binevenită în aceste vremuri de cumpănă pentru gastronomia românească - sunt multe componente ale acestei meserii care lasă de dorit...aici putem menţiona că nici măcar bucătăria arhaică românescă nu este bine stăpânită în anumite restaurante, ce să mai vorbim de cele cu specific mediteraneean, bucătărie orientală sau despre "fusion-ul" dintre bucătăriile internaţionale. Eu am urmărit două episoade din acest show tv şi mi-a fost suficient, la fel ca şi în cazul celui cu master-chef-ii de la postul tv rival, emisiunea unde la nervi se aruncau tigăile cu mâncare pe podea cu toate că se ştie foarte bine că pe mapamond mai sunt zone unde mâncarea este mană cerească - aici mă refer la ţări din lumea a treia, acest format tv reprezentând doar un show banal pentru a crea audienţă… În schimb, pentru cei uşor de manipulat, toată această "fanfaronadă" poate lansa noi curente: bucătari isterici, vase aruncate pe pereţi, înjurături prin bucătărie, coşuri de gunoi pline cu materie primă...ş.a.m.d.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)
      Radule, despre juriu efectiv n-am vrut sa zic nimic! Am aruncat doar o mica pietricica la jurizarea de la Duel!
      Oricum, nu prea au inteles multi romani ce se intampla acolo...! Sau poate se intreaba cand o sa faca cineva mici, ca sa le spuna reteta!
      :D
      Daca stam sa ne gandim, cateodata si in fotbal, arbitrii gresesc! Si castiga echipa care nu a jucat nimic!
      :)
      In rest ... mai vorbim (scriem)...!

      Ștergere

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!