Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

13 noiembrie 2012

Showul Top Chef si realitatea restaurantelor noastre!


Chiar aș vrea să precizez de la început, că n-aș fi scris acest articol, dacă nu aș fi provocat de emisiunea Top Chef 2012 - în speță ... episodul al II-lea. Și cu influențe majore din primului episod!
Și asta pentru că, urmărind aceste prime două episoade, mi-am dat seama că am tot dreptul să judec situația restaurantelor din România! Dar nu că aș vrea eu să fac treaba asta acum, ci prim faptul că tot vă arăt întruna de mai bine de 2-3 ani, că serviciile restaurantelor românești sunt de toată mizeria!
Specific: nu toate restaurantele, ci doar pe cele aflate în afara compatibilitații cu ceace dorim să fie o Industrie a Ospitalității Reale a Industriei de Turism. Scot din categoria restaurantelor dezastru, a celor  care întradevăr reprezintă o Cultură Culinară a unei națiuni (restaurante chinezești, indiene, thailandeze, etc.) sau chiar a restaurantelor clasice, dar în care activează bucătari angajați pe bani mulți, dar aduși din țări străine.
Căci bucătarii noștri de top, au plecat să lucreze pe meleaguri străine și departe de țară, pe banii pe care îi merită cu prisosință, dar pe care multe instituții de alimentație publică, nu vor să le ofere aici în țară!!! Păcat... mare păcat!!!
Nu știu când o să ne putem lăuda cu adevărat că avem și noi acele restaurante de care ne bucurăm atunci când ajungem prin țări străine! Restaurante mici, cu specific bine stabilit, cochete, discrete, pasionale și cu o personalitate bine stabilite! Cu personal binevoitor, zâmbăreț, amabil și cunoscător a limbilor străine de largă circulație...!

La noi... toate restaurantele sunt la fel! Diferă arhitectura și designul interior! Atât! Meniul e același. Și atât de stufos (de cel puțin 10-15 pagini scrise față-verso) .... că nici nu-ți vine să-l citești de la un cap la altul! Iar cine se încumetă să facă acest lucru, o să dea comanda abia peste 30 de minute, când se lămurește că nu prea are ce comanda în afară de clasicele preparate românești: ceafă de porc la grătar, cărnați (proaspeți, de casă, de Pleșcoi, Oltenești) la grătar, mici la grătar, toate cu cartofi prăjiți (dar din cei congelați, cumpărați de la Metro sau Selgros, fără gust, dar de aceeași dimensiune... nu din cei proaspeți, curățați în bucătărie...) ciorbă de burtă cu ingredientele de rigoare (ardei iute, smântână și eventual mujdei), ciorbă de legume (zeamă lungă de cartofi cu morcovi și fasole etc...), ciorbă de văcuță (cu resturi de carne și zgârciuri, că așa sunt ”obișnuiți” românii să servească în restaurante...) și .... cam atât din punc de vedere a Meniului Românesc!


poze de pe internet!

Mai sunt pe ici pe colo ceva restaurante care oferă o fasole cu ciolan afumat sau cu un cârnat de proveniență îndoielnică, o ciorbă de fasole în coajă de pâine ... și o tochitură din resturi rămase prin bucătărie cu o mămăliguță bună și un castron de murături (adevărate, întradevăr!). Și iarăși ... cam atât!
Nu vorbim de Pizzerii, care au o mare vogă în România, dar care lasă multe de dorit! Poate mai vorbim și de ele, altă dată!



Și vă rog să mă credeți, că știu ce vorbesc, pentru că am administrat un restaurant.
Degeaba m-am zbătut să fac meniuri de excepție, dar cu niște bucătari care mai mult dormeau în picioare decât să fie perceptivi la ce vroiam eu să fac, să fie activi în folosul lor și a restaurantului la care lucrau...! Să nu mă întrebați de ce nu i-am schimbat!!! Bucătarii buni, în perioada aia, fugeau cu toții din țară! Acolo unde munca de creație și designul de excepție, erau atuul unui restaurant de succes! Nu prea aveai de unde să alegi, asta e cuvântul...!
Groaznic!!! Iar cei care au rămas ... ne-au arătat ce pot în acest show!
Și haideți să vă exemplific din ceea ce putem vedea chiar în această perioadă la televizor! Și când zic asta, vorbesc despre un show care ar fi trebuit să dea peste cap toate concepțiile noastre în privința preparatelor din restaurantele românești - TOP CHEF showul de la Antena 1!

În showul în care e clar că aduci la concurs bucătari șefi (nu ajutori de bucătari ce curăță cartofii și taie salata), ai pretenții enorme! NU poți să vezi că mulți dintre ei fac greșeli enorme!!! Nu știu să facă nici măcar un sandwich normal...! Au facut ... niște ... dezastre ...! Nu pot să spun altceva!
NU mai zic, că au primit toate minunile gastronomice existente în România (și mă refer la trufe, care să fie combinate cu cea mai exotică carne românească: carne de prepeliță, potârniche, porumbel sălbatic, bibilică, fazan și rață!!!)
Nu pot să cred că și-au bătut joc de CEA MAI EXTRAORDINARĂ COMBINAȚIE care se putea realiza din aceste ingrediente!!! Și totuși.... am avut astfel de surprize neplăcute!
Ce să ceri ... de la un restaurant pe care îl întâlnești în pelegrinările tale???
OK! Sper că ne-am lămurit cu bravii noștri concurenți (Chefi de restaurante) din primele două emisiuni! Și vă rog să mă credeți că sunt dezamăgit rău de tot!
Eu, am trimis în acest show câțiva prieteni bucătari (foarte, foarte buni... și exemplific dintre ei pe prietenul meu Nico Lontras - Head Chef la Restaurant Primo Piano - Sandefjord, Norvegia, dar și pe Johnny Susala, Maria Ungureanu, Dana Dogantekin....!
Norocul meu că prietenii mei, nu m-au dezamăgit! Și sper ca măcar unul dintre ei să fie printre finaliști, dacă nu chiar primul Top Chef al României!!!
Și haideți să revin la Restaurantele prea frecventate... din zonele cu un trafic de excepție, dar care mă lasă cu un gust amar!
Și pentru că ultima dată (în octombrie) am fost la Sinaia (Perla turismului românesc) și am încercat să mă simt bine la unul din restaurantele care sunt pe marginea celei mai populate străzi din oraș, am intrat de voie de nevoie în marele Restaurant IRISH HOUSE! Adică... un restaurant cu specific Irlandez!!! Așa era scris și pe bannerul din fața restaurantului!
Of Doamne!
Am stat să citesc Meniul, ca la orice cârciumă de cartier, cam 20 de minute!
Ce găsim în meniu? Pizza, paste, preparate românești - am explicat care sunt alea - și specialitatea bucătarului!!!
În fine, văd pe o pagină (colț de pagină) că putem servi și un preparat Irlandez: PUI IRLANDEZ!!!
Întreb ospătărița care s-a prezentat la masa noastră: Cum e acest Pui Irlandez, din ce se compune??? Cu un zâmbet larg, îmi explică: Bucățele de piept de pui prajite, cu garnitură de rădăcinoase (aflu cu mici bâlbâieli, că rădăcinoasele sunt ... morcovi și alte ... rădăcinoase!!!) toate prăjite și sotate în ... ATENȚIE... sos de SOIA!!!
O întreb dacă glumește, pentru că, prezentarea făcută de ea se potrivește de minune cu un preparat banal din bucătăria chinezească!
E bine NU! E preparat Irlandez...! Doamne....!!!! Unde e SPECIFICUL IRLANDEZ al restaurantului? Doar în berea irlandeza Guinness???


Așa că.... conform meniului Restaurantului cu specific Irlandez.... comand .... mici ... cu muștar ... cartofi prăjiți ... și bere! Mă uit în jur la ceilalți clienți... NU VĂD ALTE PREPARATE....!!! Probabil astea sunt și în Irlanda preparatele de bază în orice restaurant!!!!



Modul de servire e ca la un camping de TIRuri... Toate sunt scârboase, unsuroase și servite la ”de unică folosință”!!! Dizgrațios! Uitați-vă la imaginea de mai jos!!! Ați pune mâna pe unsuroasele obiecte care fac parte din așa numitele ”oliviere”???? O Doamne...!!!


Vă place cum sunteți serviți în restaurantele românești???
Deci ce vreți să vedeți în țara asta??? 
Restaurantele (dacă pot să le spun așa) sunt dezastruase... se bazează doar pe mâncarea ”muncitorească”, de kamping pot spune, a românilor, pentru că românul nostru amărât... nu prea știe el cei aia sau ailaltă!
Mici și bere să fie, că ne descurcăm noi până la Crăciun, când ne tăiem porcul pentru sărbători și mâncăm o jumate de an din el!

Personal... NU mai calc vreodată în acest numit ”restaurant”!!!
Și îi acor nota 2 (doi) din punct de vedere al interesului turistic!
Dar desigur că acest calificativ nu poate să stăpânească tumultul turistului român, îndobitocit de ofertele fără nici un fel de logică a unei vieți liniștite și sănătoase! Și a fumului de grătar plin cu mici, cârnați și ceafă de porc!
Amin!




15 comentarii:

  1. Iti dau perfecta dreaptate marcele... am fost si eu pe 4 noi 2012 aici... si supa ce am studiat meniul... un dezastru... am ales o pizza, de foame, ca asa a fost situatia... :))) Si am mancat 2 felii de pizza nefacute... cerusem blat subtire si foarte bine facut... era ars pe dedesub acel blat subtire si in mijloc nu era facut... coca necoapta... asa ca am refuzat sa-l mai maninc... si asa, exact ca tine, nu voi calca nici o data acolo!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mehrzad, multumesc pentru comentariu, mai ales ca vine din partea ta ... Finalistul de la Master Chef!
      :)

      Ștergere
    2. Pe litoral ai încercat să mănânci? Dezastru total. Pe lângă mizerie, manele, gălăgie (te durea stomacul), mâncare "tradiţională"... etc, mai apare şi un chelner de doi bani care-ţi încurcă meniul comandat. Am cerut peşte la grătar şi am primit crochete cu icre. "Tot mâncare pescărească este"... am primit răspunsul. Numa că boul nu a înţeles că eu fac alergie la icre!!! Asta s-a întâmplat acu 8 ani. Pe litoralul Românesc voi mai merge doar dus în cămaşă de forţă !!!.

      Ștergere
    3. Oooooo, ai atins un punct sensibil!
      Daca ar fi sa scriu despre ce-i pe litoralul romanesc, nu mi-ar ajunge 100 de postari lungi de 10 pagini!!!!
      :(

      Ștergere
  2. Dupa designul casei vezi ca nu are nici o treaba cu IRIS PUB.Se rezolva totul cu un banner mare cat China.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am citit cu placere acest articol, la fel cum fac cu toate pe care le postezi si tin sa mentionez ca ai perfecta dreptate ! De cand m-am apucat de proiectul cu revolutionarea mancarii Romanesti, si dupa ce-am strabatut tara asta in lung si-n lat pot spune ca rezultatele au fost mult sub asteptari. Nu am incercat sa dezlipim oamenii brusc de la mici si ceafa (ca sa nu fie un soc prea mare pentru ei) si i-am luat cu binisorul. Le-am oferit sa guste preparate unul si unul, variante mai gustoase si mai sanatoase (nu neaparat mai costisitoare) decat ceea ce mananca ei...Cand am vazut ca nu merge, am incercat sa aducem un plus "retetelor" deja existente si sa le modificam un pic, si aici pot spune ca am avut mai mult succes decat la prima tentativa. Trebuie sa intelegi cateva lucruri. Daca nu ti-ai dat seama pana acum iti explic eu acest lant vicios. Problema cu frica de schimbare, de nou a Romanilor pleaca inca din perioada comunista cand fiecare trebuia sa taca din gura, sa-si accepte conditia si sa se multumeasca cu putin. Singurul mod in care ai fi razbit atunci era daca faceai "smecherii". Asta ne-a ramas in sange. Nu suntem un popor muncitor de felul nostru si nu facem mare lucru de bunavoie si nesiliti de nimeni...mai mult obligati si atunci cu o scarba incomensurabila. Bun, a trecut perioada comunista, iar majoritatea oamenilor n-au reusit sa-si scoata din cap acele vremuri si inca mai traiesc cu frica. Iar cea mai mare frica a Romanului este ca va muri de foame, asta ti-o spun eu... Mai departe, faptul ca toata lumea fura in tara asta si nimeni nu cauta sa mai produca ceva pe cale cinstita ne afecteaza pe fiecare in parte. Majoritatea oamenilor simt ca muncesc pe nimic, ca nu au nicio motivatie, ca merg la munca doar ca sa aiba de unde sa se intoarca. Nu mai fac nimic din placere si de ce sa se strofoce sa faca ceva in plus pentru simplul fapt ca nimeni nu le apreciaza eforturile (nici macar cu o vorba buna). Tot acesti oameni dezinteresati ajung sa predea si-n scolile Romanesti copiilor si mai dezinteresati (care n-au in cap decat facebook, Iphone, Ipad si cluburi). Aseara la televizor am vazut ceva care m-a facut sa-mi stea mintea-n loc: BAC-ul Profesional - promovam din ce in ce mai tare incultura sincer...doar doar ii facem si noi pe copiii astia sa ia Bac-ul cumva (sau o forma de BAC). Dar sa nu deviem. Am subliniat comunism,furtisaguri, lipsa de interes, incultura, acum urmeaza probabil cel mai important punct: frica investitorilor de a risca ! Nimeni nu vrea sa investeasca bani in ceva ce nu este sigur ca va merge ! Nimeni nu isi va risca proprii banuti intr-o afacere care nu ii aduce lui profit in max 48 de ore de la deschidere. In tara aceasta nu exista proiect pe termen indelungat, totul trebuie facut "ieri". Si de-asta se recurge la "mancare de nunta", la fast food si alte cele... Nimeni nu vrea sa piarda, nimic nu se arunca - in restaurante de lux se serveste mancare recongelata, resturi, zgarciuri si alte minunatii tocmai ca profitul trebuie sa fie 600%. Si nu ma intelege gresit, n-am zis niciodata sa nu consumam mici, cefe si alte minunatii. Dar moderat oameni buni, asta este un cuvant ce lipseste din vocabularul Romanilor. Daca m-ai intreba pe mine, as alege porcul in detrimentul puiului oricand (avand in vedere cat de injectat este puiul de pe piata Romaneasca). Cat despre litoral, sa nu mai vorbim, nu cred c-a fost excursie la mare care sa nu se lase cu toxinfectie alimentara...Una din slabiciunile mele este ca sunt nationalist, si momentan n-am avut nimic de castigat din asta, din contra. Am oferit atatea sanse acestei tari, am tacut si-am inghitit, m-am rasculat, m-am ravratit, am comentat, am insistat si tot degeaba...nimeni nu vrea sa auda.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alex, ai si tu MARE DREPTATE in ceace ai comentat aici!
      Si au sunt un fan de mici, ceafa la gratar!
      Dar macar mi le fac doar atunci cand ajung la Breaza, in zilele de sfarsit de saptamana...!!! Nu doresc si nu poftesc sa mananc mici in restaurante sau terase!
      Romanii nostri, fac gratar in fiecare weekend, la iarba verde..., beau bere racita in apa de parau, se distreaza, se relaxeaza! Ca d-aia e bine sa ai un weekend relaxant!
      Dar sa multiplici la nesfarsit "necesitatea" de a savura mici cu bere... mi se pare incredibil!
      Cultura Culinara a romanului... mai are mult pana sa fie dezvoltata ca la alte natiuni!!!
      Norocul romanilor, ca in celelalte zile ale saptamanii, se mai pot infrupta intr-un McDonalds sau KFC...!!!
      Deja e o diversificare! Nesanatoasa, dupa cate se stie!

      In concluzie Alex... EU SUNT CONSTIENT CA AVEM MULT DE MUNCA PENTRU CONSTIENTIZAREA ROMANULUI IN ZONA GASTRONONICA!
      Asa ca .......... Hai sa ciocnim un paharel de tuica de pruna si sa ne uram La Multi Ani!!! Ca se aproprie Sarbatorile de Iarna, cu pasi mari...!
      :)

      Ștergere
  4. Na zdorovye ! La multi ani, Marcele !

    RăspundețiȘtergere
  5. Am citit cu atentie articolul tau si sunt tristã ca dupã atâtia ani nu sa schimbat nimic si vãd ca nici nu vor!!!ultima oarã am fost in România cu 2 ani in urmã. Eu sunt din Lugoj dar prin aliantã sotul e din Baia Mare asa ca am avut ce bântui prin tarã, cum zici tu,pe unde am umblat dimatai pomelnicul cu mici, ciorbã de burtã...pizza.Da nici nu sti unde sa mai mergi...stai in casa.Mãcar tineretul din România sã facã ceva în privinta asta, eu bag mâna în foc cã mare parte din bloggeri români, persoane pasionate pentru a învãta sunt mult mai capabili/e ca multi " bucãtãrasi cu diplomã". Apropo de Irish Bar, cum de nu le e rusine? da ce zic turisti strãini, o Doamne!!! si pe deasupra mizerabili:(((

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce-mi place cand citesc ce scrii tu si ce-mi place ca ai atat de multa dreptate in ceea ce scrii!!nu poti sa faci ceva ca toate parerile incepand de la tine si terminand cu comentariile noastre sa fie auzite(vazute)de cine trebuie???nu stiu,zic si eu!!
    Nu stiu daca e o rusine dar din 89 nu am calcat in nici un restaurant!!!de ce???la parterul blocului nostru este un restaurant si printr-o intamplare sunt prietena cu patroana;de 5ani ma cheama sa le pun muraturi,varza,castraveti si gogosari si stand pe acolo cateva ore am reusit sa vad toate dedesubturile,cah!!!
    Are dreptate Ramona,sa stii ca toti sunt constienti de situatie dar nu le pasa atat timp cat iese banul!!si mai e ceva;de ce sa-si bata capul ei cu delicatese,salau bonne-femme sau alte minuni cu trufe(unii nici nu stiu ce sunt alea)atat timp cat la 2m sfaraie micul(parerea mea)!!!ESTE O RUSINE PENTRU NOI!!dar vorba ta,sunt multe de spus!
    O zi buna si nu te mai enerva!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)
      Vorba lui Mircea Badea: Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul!
      CLAR!!!
      :)

      Ștergere
  7. PS.Saptamana viitoare voi face eu un pui irlandez si te voi servi sa-ti treaca pofta!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Mmmm,abia astept sa vad daca retetele sunt la fel;eu stiu ca a ta e mai buna,cum de altfel tot ce faci e bun de mori de atata bunatate(pe bune,nu te perii)!!!
    O zi buna!!

    RăspundețiȘtergere

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!