Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

6 noiembrie 2012

Postare Fara Titlu... pentru Top Chef


Nu sunt un meșter al cuvintelor și a frazelor frumoase. Nu am studii de jurnalistică sau o diplomă a unei Facultăți de Litere...! 
Nu am un farmec seducător când postez ceva pe blog, precum bunul meu prieten Uica Mihai, un mare maestru al dulcelui grai bănățean. 
Nu fac articole bine documentate și studiate, de parcă aș scrie o teză de doctorat, înainte să le postez, precum un alt prieten, Radu Popovici.
Nu pot să scriu cu expresii foarte uzuale pe care le întâlnesc des pe Facebook, precum: pupici, yummy, iubițel, scumpica ........ și o grămadă de astfel de ”cuvințele” ca de copii de 2 ani.
Nu pot să scriu o frază cu jumătate de cuvinte în românește și jumătate în engleză, pentru că mi se pare o tâmpenie! 
Pur și simplu scriu cu cuvintele mele, așa cum sunt ele... mai mult dure decât plăcute, mai mult interpretabile decât la obiect, mai mult nervoase decât dulci și suave.
Ăsta sunt eu în vorbe și scris...! Și nu știu dacă o să mă pot schimba acum, la vârsta asta, trecut prin foc și sabie, amărât de ce văd că se întâmplă în jurul meu!
Și cum știu că fiecare îmi citește și îmi interpretează cum dorește orice scriu și spun, vă las și acum să mă judecați cum vreți. În fond, fiecare dintre noi are acum dreptul la o opinie, bună sau rea!

Ce vreau eu acum să spun...
Poate puțini dintre voi știți, că în data de 21 august, am primit un mail... Conținutul acestui mail îl public mai jos:

Buna ziua ! Postul de televiziune Antena 1, pregateste un nou show - este vorba despre "TOPCHEF" - un concurs cu bucatari profesionisti.

Am accesat site-ul dumneavoastra, am citit despre pasiunile dumneavoastra,am vazut ca ati luat parte la diferite concursuri, etc.  si v-as ruga , daca se poate , sa ma indrumati spre niste "bucatari", ce si-ar dori sa participe in acest show.

Daca sunteti interesat, v-as putea trimite, pe e-mail, o scurta descriere a show-ului nostru.

Va multumesc!

O zi buna,
 Sofia

Tel : 0726.430.XXX
      0749.934.XXX”
----
Și ce credeți că am răspuns??? Conform limbajului meu de doi bani...
----
Mda, 
Prima dată am crezut că mă invitați să particip la această emisiune....! 
Dar ..... Țeapă!
Atât eu cât și prietenii cu care am vorbit, suntem interesați de descrierea show-ului.
Așa că vă rog să-mi trimiteți pe mail această descriere, cât și perioada de desfășurare!

Vă mulțumesc!”
-----
Așa că am primit și răspunsul....!
-----
Dl Marcel , am fi onorati sa participati in acest show...eu mi-am permis sa va cer numai niste sugestii.
Va rog, lasati-mi un nr de tel, sa va sun sa povestim mai multe lucruri :)

Sofia

În data de 22 august 2012, 17:10, Marcel Iorga <office@marcel-iorga.ro> a scris:.....”
----
Normal, am refuzat politicos participarea la show, dar fiind prieten cu mai mulți bucătari profesioniști, i-am anunțat de eveniment și le-am trimis toate detaliile necesare și fișele de înscriere care le-am primit ulterior! Așa că, în acest concurs-show, am 5 prieteni care au reușit să se înscriere! Este vorba de Nico Lontras, Johnny Susala (în concurs e Ionuț Șușala), Mihai Câmpeanu, Elena Ungureanu și Dana Dogantekin. Desigur că țin cu ei, în defavoarea celorlalți și mi se pare corect din punctul meu de vedere.

Așa că, am așteptat cu un interes imens acest show.
Și iată că a venit primul episod!
După acel MasterChef de la ProTV, cred că mulți au stat cu ochii ațintiți și cu respirația tăiată pe ecranul televizorului.
Dar din păcate pentru mine (nu știu cum ați reacționat voi) am fost foarte dezamăgit! Nu de prietenii mei, ci de modul în care a fost prezentat (regizat) acest show, de modul cum s-au prezentat mai mulți dintre concurenți (care au fost prezentați pe ecran ca fiind Chefi ai unor mari restaurante sau locații foarte cunoscute în țară - chiar dacă nu ești în domeniu, le cunoști), dar mai ales de modul cum s-a jurizat această etapă!
Poate că vorbesc prostii, poate că nu știu să jurizez un astfel de concurs, poate că, poate că .... poate că! Dar nici după o jumătate din emisiune, mi-am întărit convingerea care o am de atâția ani... NU AVEM BUCĂTARI de Top. Sau mai bine zis NU AVEM BUCĂTARI.
Eu sper ca măcar unul din prietenii mei să câștige (și singurul pe care l-aș dori câștigător dintre cei 5 - fără supărare prieteni - l-aș dori pe Nico Lontras pentru că știu ce poate face și-i cunosc foarte multe lucrări!!! E peste mulți bucătari români ce activează în restaurantele din țară!).
Nu am nimic cu nimeni. Nici măcar cu cel mai tânăr participant, în persoana lui Dragoș Bercea, a cărui tată, renumitul Ștefan Bercea, este Președintele ANBCT, și aici deja îmi pun o problemă!!! Și cred că știți despre ce vorbesc! Șeful juraților, Joseph Hadad, e bun prieten cu tatăl lui Dragoș. Ca și ceilalți jurați, dealtfel.
Dar să revin la show.
Personal NU am văzut nimic-nimic! Bucătarii concurenți se îmbulzeau unul în altul (pentru că erau prea mici spațiile lor de lucru), cum ... și în ce fel pregăteau preparatele ... nu s-a înțeles nimic, jurații țipau la concurenți, poate pe bună dreptate, căci era o mizerie  în jurul concurenților... ca îți era frică să mai guști din preparatele lor, iar bravii concurenți știau una și bună ... friptură (de vită), risotto și desigur... salsa (ca să fac o referire la renumita conversație între Hadad și un concurent - nu-mi mai aduc aminte numele):
Hadad: - Văd salsa dinnou?
Bucătar: - Nu! Este ... salsa!
(no comment..... nu?)
În schimb habar nu aveau de unde provine un Tabulah, ce este cardamonul, cum arată piureul de castane și în ce se comercializează, etc.
Deci ce să mai zic de ceilalți bucătari ai țării, care ne pregătesc ”ceva”, în orice altă cârciumă (ca să zic așa) din țară? Poate nu știți... că mulți dintre ei n-au nici măcar Diplomă de bucătar! (Am zis!)
Am urlat, am țipat, am scris și am oftat de nenumărate ori (chiar și pe blog am tot scris, că vreau să-i învăț pe români să mănânce și altceva decât mici, ceafă de porc și cârnați la grătar, ciorbă de burtă și cartofi prăjiți) că românii n-au nici un orizont asupra culturii culinare!
Și probabil că din penița mea otrăvită, o să mai curgă multă cerneală pe tema asta! Și articolele o să apară cât de curând!

Sper, sincer, ca în următoarele episoade, să văd ceva! Dar ceva!!! Să văd puțină tehnică în preparare (asta doar dacă, filmările sunt de nota 10, ceace până acum nu s-a văzut), să văd preparate de Top sau de stele Michelin, măcar o stea Michelin, să văd concentrarea și dăruirea bucătarului când vrea să-ți ofere totul, dar TOTUL pe o farfurie!
Și când zic asta, înseamnă că vreau CALITATE, PROSPEȚIME, SAVOARE, ÎNCÂNTARE, RESPECT!!!
Încântați-mi ochii și sufletul cu preparate nemaiîntâlnite, nu numai voi, ci și toți bucătarii din România să fie ca acești concurenți. Să știu că mă bucur de viață!
Nico, nu știu deznodământul concursului, dar îți țin pumnii ....!!!!!!!!!

Nico Lontras - No 1 pentru mine....!





15 comentarii:

  1. Marcel cam sunt de acord cu tine! Credeam ca va fi un show in care eu voi putea sa "fur" secrete...dar totul e asa inghesuit, fara finetea si deschiderea spre preparatul in sine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Dana, sper si eu ca urmatoarele episoade sa fie asa cum vrem noi!
      Daca Antena 1 a facut ceva in sensul asta!
      :)

      Ștergere
  2. Marcel,nu-ti face probleme daca ai limba de lemn;noi te stim cum vorbesti si asa te vrem(cel putin eu)!!ma bucur ca ai deschis subiectul si tot ca o necunoscatoare imi permit sa comentez;am urmarit pana la sfarsit doar pentru Nico(atat am cunoscut)ca altfel schimbam postul;mare dezamagire,oare acesti concurenti sunt chiar chefi??????nu pot sa cred asa ceva!!mai pregatiti au fost acei oameni simpli din sezonul trecut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate Lulu!
      Mai "educati" au fost amatorii de la Master Chef!
      Dar hai sa zicem ca prima impresie NU conteaza!!!
      Si sper ca vor veni clipele cand vom putea vedea ceva ce ne dorim...!
      Pentru ca si la MasterChef, s-au tot schimbat castigatorii etapelor intermediare! Si s-a vazut dorinta de victorie a unora!
      Sa dam vina acum, pe emotiile inerente ale concurentilor!
      :)

      Ștergere
  3. Maestre, eu am fost si mai dezamagita, daca se poate asa cea! Dar, exact ca o amica de-a mea care e zero barat in bucatarie dar are alte calitsti si mintea adcutita ca un brici, este un show, iar cu totul intamplator participantii sunt bucatari. Si ei cand s-au inscris sunt sigura s-au asteptat la altceva. Unde sunt iluziile noastre... bla, bla, bla! Cel mai mult m-a deranjat cum a fost realizata emisiunea! Tehnic vorbind, PROST! Cadre aiurea, locatie de rahat pentru promo-ul facut, filmari foarte proaste, dar mai ales un montaj extrem de nereusit. S-a dorit ceva ca filmat de BBC si a iesit... nici n-am cuvinte. Sunt sigura ca si juratilor si concurentilor li s-a cerut sa iasa in evidenta cumva, sa faca gesturi cat mai teatrale. Cei care s-au pretat au fost ridicoli. Cei care si-au pastrat demnitatea nu s-au remarcat. Practic nu e un concurs de gatit, ca sa arate pe cel mai bun, ci un show ca la ala cu blondele si Dan Negru. Mai tii minte cand facea tot Antena niste show-uri cu "vedete", dar nu numai, care erau supuse unor ptobe ciudate cu animale si alte alea? Ei bine, o cunostinta mi-a spus ca le ofereau inainte de emisiune sampanie si diverse ca sa-i dezinhibe, sa se prosteasca la filmari, care erau inregistrate nu in direct de le era rusine de ei pe urma... Deci, trage concluzia si scuze daca par incoerenta. Emisiunea aia e de vina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa stii ca pe undeva ai foarte multa dreptate, Elena!
      Si daca tot vorbim ca ceace a iesit la filmari a fost... vai de mama ei, asta se datoreaza 80% si echipei de filmare-regizare!
      La BBC.... ar fi fost altceva... o simfonie a imaginilor perfecte la ceace se dorea sa fie urmarit de spectatori!
      Dar noi, deocamdata traim in Romania, cu tiganelile noastre cu tot!
      :)
      Mai avem inca multe, foarte multe de invatat... din toate punctele de vedere!
      Pacat ca suntem si vom ramane inca mult timp, o tara bananiero-balcanica!!!
      :(

      Ștergere
  4. De acord cu voi ,Marcel si cu Elena.Regia schioapata rau.Sper sa vada si ei ce a iesit si sa imbunatateasca la urmatorul episod.Pai cum sa ne arate mereu fetele unora si inghiontelile lor in loc sa ni-i arate pe toti si mai ales ce au preparat ei acolo.Ma refer la faza duelului echipei albe.Si favoritul meu este Nico,apoi Johnny si pe 3 Mihai Neacsu,care a dat rau cu mucii in fasole.pe asta din urma il stiu doar de pe fb.Dar de departe Nico ii ia pe toti,sau asa ar trebui.Sa vedem si sa-i tinem pumnii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga verisoara....,
      :)
      Exact duminica mai spre seara, am vorbit cu Johnny! Mi-a confirmat ca Nico mai sta la filmari 2 zile!!!
      Am tras concluzia ca Nico e pe podium, dar doar atat pot spune! Nu ca nu vreau, NU STIU care-i rezultatul.
      Dar nu asta vroiam sa spun, ci faptul ca, totul e deja filmat si montat! Nu cred ca mai sunt posibile imbunatatiri dupa ce primul episod a fost totusi criticat de multi dintre cei ce l-au urmarit!
      Ramane sa ii tinem pumnii lui Nico!!!
      :)

      Ștergere
  5. Pt. Masterchef recunosc ca am lãsat totul sa-l urmãresc...dar de fiecare datã am ramas dezamagitã de comportament si lipsã de educatie...culinarã printe altele.
    De 10 ani lucrez ca ospãtarã, nu am lucrat in multe locuri deoarece am nevoie de un loc de muncã cat de cat sigur, chiar daca nu e totul in roz:))de 7 ani lucrez in acelasi loc, si am lucrat 1 an cu un bucãtar care facea totul sa fie fãcut tip robot,pãrerea mea e cã dacã nu ai pasiunea sã gãtesti si sã nu te obosesti in a descoperi si incerca noutãti, si faci totul numai ca e loc de muncã, atunci sigur nu ai ce cauta acolo...
    Eu nu prind Antena 1 si nici pe net nu mã lasã , sau smecherit...vor bani!!!
    Îmi pare rãu ca la noi inca se merge pe pile...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ramona draga,
      Nu am spus ca la noi e pe pile...! Ci doar ca, s-ar putea sa-l favorizeze in defavoarea altora, desigur! (vorbind de Dragos)!
      In rest, astept sa vad ca toti au trecut acest stres al unui concurs (televizat) si ca isi vor da drumul la euforia de a gati.
      Chiar refac in minte filmul primului episod si-mi aduc aminte cum pe Johnny Susala il luasera la ochi la prima proba (transarea) iar pe Dana o urmareau mai indeaproape, tocmai pentru faptul ca era foarte timorata in urma emotiilor. Dar amandoi sunt foarte buni bucatari, asa ca, am speranta sa emotiile o sa ramana in urma si o sa vedem lucruri interesante din partea lor!
      :)

      PS
      Imi pare rau ca nu prinzi Antena 1, dar daca vad ca s-au montat filmele pe net (YouTube sau altceva) te anunt!
      :)

      Ștergere
  6. "Nu pot să scriu o frază cu jumătate de cuvinte în românește și jumătate în engleză, pentru că mi se pare o tâmpenie!"

    Aprob, pacat ca "Johnny" si-a schimbat jumatate de nume. Poate ii rusine ca-l cheama Ion......

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sau poate tu, mai Anonim-ule ti-e rusine sa-ti scrii numele!!!
      Poate nu stiai Anonim-ule, ca Susala, a lucrat in Anglia unde colegii lui ii spuneau Johnny! Ca englezii nu spun Ionut!
      De aici si-a pastrat acest nume (si pe Facebook si in randul bucatarilor si a oamenilor din sistem).
      Iar faptul ca am scris un nume in engleza, nu inseamna ca fac ce fac altii, cand scriu fraze intregi amestecand limbile!
      Jhonny e un nume!
      Sau poate tu vrei sa bei un "Ionut Plimbaretul", ca ti-e rusine sa zici "Johnny Walker"! Sunt nume consacrate, nu aiureli cum scriu altii...!
      PS
      Anonim-ule, in general nu raspund la cei ce nu se semneaza, dar uite ca tie ti-am raspuns, pentru ULTIMA DATA!!!!!
      :)

      Ștergere
    2. Marcel, Nu raspunde te rog provocarilor "anonime"! Discutia oricum era despre cu totul altceva, nu analiza literara a postarilor tale, sau de ce concurentii au nume romanesc sau englezesc! In cazul Jhonny, perfect justificat! Iar tu continua sa scrii, sa-ti spui parerea AVIZATA! Si recunoscuta nu doar de blogeri si cititorii acestora, dar si de juriile concursurilor serioase la care ai participat!

      Ștergere
    3. Draga Jeni,
      Asta chiar nu-i o provocare! Nu sunt eu "buricul pamantului", dar am trecut prin multe situatii asemanatoare! Si cred ca pot sa-mi exprim o parere (personala, cum ar spune "unii"), umila sau nu, asupra a ceace vad sau/si aud ca se intampla in jurul meu!
      Am atentionat special la inceputul postarii, cum vorbesc sau scriu, pentru ca am un limbaj provocator de multe ori, care sunt convins ca-i supara pe cei care nu-l inteleg (de limbaj vorbesc) sau nu ma inteleg (sau nu ma cunosc) pe mine!
      Am avut nenumarate situatii cand "necunoscutii" (ca sa zic asa) m-au etichetat in fel si chip, chiar daca eu vorbeam si SERIOS in acelasi timp! Greu de inteles un om "batran" ca mine!
      :)

      Ștergere

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!