Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

9 august 2010

Yakitori


De mai mult timp, incerc sa fac aceasta reteta Japoneza. Dar n-am avut cum. Si spun asta pentru ca nu o vroiam facuta in tigaie sau in cuptor! O vroiam exact facuta pe gratar. Deasupra unui jar incins la maxim! Si nu exista un alt loc care sa-mi ofere aceasta "satisfactie" decat in foisorul destinat gratarului la casa de vacanta din Breaza!
Asa ca, timpul fiind "tocmai bun" pentru a petrece o zi intrun loc racoros si linistit, m-am pregatit pentru aceasta experienta culinara, cu tot ce-mi trebuie!
Si am plecat!

Reteta e simpla, pentru ca seamana foarte mult cu frigaruile romanesti din carne de pui, dar secretul rafiramentului culinar japonez, consta in sosul cu care se pregateste. Ceace, la romani, nu prea se tine cont!
Numele acestor frigarui japoneze, Yakitori, deriva din doua cuvinte: yaki (a frige) si tori (pasare). Deci practic numele acestui preparat japonez inseamna "Pui fript". Asa ca, sa nu cereti niciodata intrun local japonez sa fiti serviti cu "Pui Yakitori" (Chicken Yakitori - spre exemplu)!

Ingrediente pentru 2 persoane (am "adaptat-o" cu ingrediente romanesti):
1 piept de pui (cca. 400-460 g)
8 cepe verzi 
8 ciuperci champignon
2 lingurite de miere sau zahar (eu folosesc mierea, pentru ca zaharul dietetic nu prea ingroasa sosurile)
6 linguri de sos de soia
2 linguri de vin de orez
4 linguri de vin alb sec (in loc de mirin) - (il gasiti in magazinele chinezesti)
4 linguri de cognac de buna calitate (5*) (in loc de sake)
3 cm de ghimbir proaspat ras
1 catel de usturoi zdrobit sau tocat marunt
1 punguta de ghimbir murat (cel folosit la sushi)

Preparare:
Mai intai, pregatim marinada pentru carnea de pui.
Amestecam sosul de soia cu vinul de orez, vinul alb, cogniacul, mierea, ghimbirul si usturoiul. Punem intro craticioara mica si incalzim amestecul pana da in clocot. Dam focul mic si mai amestecam pana sosul scade si se ingroasa un pic, mai exact cam 10 minute, in functie de cantitatile folosite.


Dam la o parte sosul si-l strecuram prin sita. Obtinem un sos fara elementele solide din el si un pic mai grosut.


Acum il puteti si gusta. O sa aveti placerea sa constatati o savoare deosebita a acestui sos. Daca il doriti mai dulce, completati cu miere, pentru ca eu "tanjesc" dupa ceva mai dulce.
Carnea de pui se spala si se transeaza in bucati mici ca pentru o frigaruie. Turnam din sosul facut peste carne pana cand o acoperim. Restul sosului il pastram.


Lasam carnea la marinat cel putin 30 de minute.
Acum putem curata repede ciupercile, le taiem coditele si le punem intrun vas cu apa, ca sa nu se "oxideze".
Tepusele de bambus, special facute pentru frigarui, le punem intrun vas cu apa si le lasam acolo sa se umezeasca, caci altfel ne-am putea trezi ca iau foc cand stau pe gratar.
Intre timp, taiem partea alba de la ceapa verde, si facem bucatele de 2 cm lungime. Din partea verde, putem face elemente de decor (eu am facut si fasiute lungi dar si rondele).


Pana se marineaza si se pregateste pieptul de pui, ne vom ocupa de jar!
Pentru mine asta-i cea mai usoara parte. Pentru ca pun carbunii in "burlanul meu de facut jar" si pentru 30-40 de minute, nu am nici un fel de grija, ca acest jar nu va fi la incandescenta maxima (burlanul meu e adus din Austria si este produs de firma Weber, dar am vazut la OBI, ceva "asemanator" dar nu chiar identic. Principal e sa faca jar fara sa ne deranjeze!).

 

Nu cred ca trebuie sa va mai spun cum curatam gratarul! Suntem un popor de grataragii si toti ne pricepem la toate! Asa ca, trec mai departe.


Luam tepusele de bambus si incepem sa le "configuram" astfel: o bucata de carne, dupa care o bucata de ceapa, iarasi o bucata de carne si tot asa. In locul bucatelelor de ceapa, putem pune ciuperci (carora le-am taiat coditele).


Mie mi-au iesit 8 frigarui.
Jarul e gata, gratarul e curatat, frigaruile sunt pregatite. Cu o pensula, mai dam cu putin sos peste partea care o vom pune pe gratar. Si le punem la prajit. Lasam frigaruile sa se faca pe o parte. Pana sa le intoarcem, le ungem cu sos pe partea de sus. Le intoarcem. Lasam sa se rumeneasca si partea asta a frigaruii.
Prin ungerea carnii cu sos, aromam dar si caramelizam carnea care o prajim.


Cand frigaruile sunt gata prajite, le scoatem, punem frigaruile in farfurie si ornam cu partea verde a cepei, pregatita anterior.
Carnea e frageda si usor caramelizata, dar in acelasi timp si putin iute si sarata de la ingredientele sosului (sos de soia, ghimbir, usturoi, vin etc.).
Servim cu ghimbir murat (oare de ce nu i-am facut poze? Ne era foame, rau de tot si am uitat de toate cele necesare pentru o postare buna pe blog!).
Daca v-a mai ramas din sos, puteti sa-l puneti peste carne! Aroma sosului, se v-a simti mai bine pe carnea de pui dar si pe legumele gratinate!
Luati bucatelele de carne cu ceapa prajita si "parfumati" gura cu bucatele de ghimbir murat! Delicios si minunat! 


Yakitori (frigarui de pui japoneze) ... Done!

POFTA BUNA!


Un comentariu:

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!