Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

16 august 2012

Un altfel de Bourguignon de vita...!


Rețeta de Bourguignon de vită, e rar întâlnită în meniurile restaurantelor românești. Și cred că se știe de ce! Calitatea nu prea ridicată a cărnii de vită din peisajul nostru mioritic, lasă de dorit. E prea tare și ațoasă, cum zic mulți clienți.
Iar dacă vrei să-l faci cu o carne de vită ”cu renume mondial”, te costă de te sparge, vorba românului. Așa că, n-am făcut decât să combin în prepararea acestui preparat și o metodă practicată de majoritatea vânătorilor, adică, frăgezirea în baiț a cărnii. Prin această metodă, carnea se și aromează puțin, devenind mult mai comestibilă, mai gustoasă și mai plăcută la mestecare.
Iar rețeta care am prestat-o acum e a lui Marco Pierre White! Și sincer vă spun, a ieșit delicioasă. Dar nu mai delicioasă ca cea făcută la Campionatul de Gătit de la Arad!
Și acum să trecem la treabă...!
Pulpa de vită pe care am preparat-o acum, mi-a fost adusă de un prieten. Nu era prea mare, dar îndeajuns să scot două porții generoase din ea.
Așa că, pentru prima etapă, am făcut un baiț și am marinat carnea peste noapte.
Baițul rece pe care l-am făcut, constă în morcov tăiat cubulețe (1 buc), ceapă tăiată sferturi (1 buc), foi de dafin (max 2 frunze), boabe de piper (circa 10 boabe) și vin roșu, atât cât să acopere carnea din bol. Am acoperit cu o folie alimentară și l-am pus în frigider.



Carnea de fapt am făcut-o bucăți mai mici, am scos osul și pielițele și grăsimea nedorită, bucăți din care am pregătit practic o supă. O parte din supă, am folosit-o la prepararea burguignonului meu.

Ingrediente pentru 2 pesoane:
500g de carne de vită (vițel) fără os și fără pielițe, tăiate cubulețe de 2-3 cm
50-70g de untură de porc
750ml de vin roșu
1 ceapă albă medie, tăiată mărunt
1 căpățână de usturoi, tăiată în jumătate
1 lingură de făină 000
100g de bacon, bucată întreagă
50-100g de bacon tăiat bucăți mici
200g de ciuperci (Pleurotus sau orice alt tip)
100ml de supă de vită (pregătită anterior sau din kub Knorr)
½ de borcănaș de ceapă mică murată (se găsește în comerț)
Condimente după gust (piper, sare, ienibahar, nucșoară, scorțișoară, cuișoare etc)
Pătrunjel frunze pentru ornare

Preparare:
Se scoate carnea din baiț și se tamponează cu prosopul de hârtie pentru al șterge de umezeală. Încingeți o tigaie mai adâncă cu untura de porc. Căliți carnea în untură la foc mediu (de fapt se spune că o caramelizați). După ce s-a rumenit, separați carnea cu ajutorul unei strecurători mai mari și puneți-o deoparte.



În untura rămasă, călim ceapa și usturoiul. Usturoiul tăiat în jumătate va da o aromă delicată față de un usturoi mărunțit și călit.



Practic putem spune, că noi caramelizăm și ceapa! Când ea a devenit sticloasă, adăugăm puțină făină, amestecăm totul bine și adăugăm acum vinul roșu.



Nu o ținem mult în stadiul ăsta. Doar 1-2 minute. După care adăugăm condimentele și amestecăm bine pentru omogenizare. Mai dăm un clocot cu acest amestec și filtrăm zeama printr-o sită metalică.



Reținem astfel ceapa, usturoiul și alte ”cocoloașe” care rezultă în preparare.
Sosul astfel strecurat, se repune în tigaie și peste el se reintroduce carnea caramelizată anterior. Mai adăugăm bucata cea mare de bacon (pentru aromă), supa de vită și eventual vinul roșu (dacă v-a mai rămas!).



În cuptorul pe care l-am încins la 160-180°C, introducem preparatul nostru pentru circa 3 ore (eu l-am ținut 3 ore și 20 de minute), până când sosul scade și se îngroașă. Vă mai uitați la el din când în când și în caz că, vi se pare carnea mai nefăcută, mai adăugați apă!
Spre sfârșitul perioadei de ”preparare” la cuptor, ne apucăm de restul...!
Baconul tăiat mărunt, se pune într-o tigaie (fără ulei, căci baconul își va lăsa propria grăsime în tigaie) și îl rumenim bine.


Când e gata prăjit, îl scoatem și-l punem pe un prosop de hârtie. Grăsimea lăsată în tigaie o folosim pentru rumenirea acelei cepe murate. După ce prinde o culoare maronie, adăugați puțin vin roșu (dinnou) și o mai ”prăjiți” 1 minut.



Călim și ciupercile. În mod clasic, nu ceva deosebit!
Când toate sunt gata, scoatem preparatul din cuptor și începem montarea în farfurie.


Montarea se face în felul următor:
Scoatem carnea și sosul din tigaia care a fost în cuptor și o aranjăm într-o farfurie, presărăm peste carne cepele rumenite, ciupercile și baconul. Ornăm cu pătrunjel.




Burguignon de vită ... Done!

POFTĂ BUNĂ!

PREPARAT GARANTAT DE:



6 comentarii:

  1. Apa-n gura, maestre, asta simt acum...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)
      Sper ca nu ti-am facut o problema de disconfort!
      Tamponeaza usor apa din gura cu servetele de hartie!
      hihihi!

      PS
      E o gluma si sper ca ai inteles-o!
      :)
      MULTUMESC de apreciere!

      Ștergere
    2. Criminala reteta! E de incercat in weeck end! Si eu care ziceam casunt la regim!!!

      Ștergere
    3. Regim? La ora asta Rocsana????
      :)

      Ștergere
  2. Primul sosit,primul servit!!!
    Am stat cu ochii ca pe butelie,pentru ca am facut cateva retete de la tine si mi-au iesit super grozave spre incantarea familiei;o voi face cu siguranta dar vorba ta,la noi carnea de vita,calitate.....ioc!!!
    multumesc de reteta si o zi buna!!

    RăspundețiȘtergere

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!