Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

Medalie de aur - Campionatul International de Gatit in aer liber - Arad 2012

14 ianuarie 2011

Pui iute-dulce cu ciuperci shiitake si orez salbatic


Trebuie să recunosc, că zilele astea am fost foarte leneş. Tot ce-am preparat, nici măcar nu am făcut notiţele necesare pentru a avea o reţetă bine pusă la punct pentru postare pe blog. Probabil am simdromul numit ... "după Sărbătorile de Iarnă", când toată lumea doarme-n front!
Aşa că, ştiind că mai am ceva cărniţă de pui în frigider (atenţie, am făcut o altă reţetă inainte, dar încă nu am postat-o, cu pulpe de pui marinate prin "catifelare"), a trebuit să o consum urgent, că altfel se strica.
Şi ce puteam să fac mai bine ... am "gugălit pe net" pentru ceva interesant de facut (şi repede).
Aşa am dat peste o reţetă de-a lui Radu Popovici, care m-a inspirat (şi nu mai zic că aveam toate ingredientele la dispoziţie).
Şi m-am pus pe treabă.
Este un preparat coreean, uşor de făcut şi nici prea greu dacă ai tot ce-ţi trebuie.
Ingrediente pentru 2 persoane:
2 pulpe de pui, dezosate şi fără pieliţă (circa 300g) tăiate cubuleţe
4-5 ciuperci shiitake uscate de mărime medie
100 g de pesmet
1 lingură de vin de orez (sau 50 ml de vin alb sec!)
4 căţei de usturoi pisat
½ ceapă albă sau roşie tocată mărunt
2 cm de ghimbir proaspăt, răzuit
½ de limetă -sucul de la
1 linguriţă de pastă de ardei iute
2 linguri de ulei de arahide
3 linguri de sos de soia dark
8 căţei de usturoi zdrobiţi
1 lingura de miere (la mine desigur miere dietetică)
½ ardei iute roşu, tăiat fâşiuţe pentru ornat
2 cepe verzi, tăiate în diagonală, pentru ornat
2 porţii de orez sălbatic, garnitură

Preparare:
Pentru început, marinăm carnea de pui.
Pulpele de pui, le spălăm în apă rece, le stergem cu un prosop de hârtie de apă, le curăţăm de grăsime şi tendoane şi le tăiem în bucăţele de 1-2 cm. Le punem întrun bol curat.


Întrun alt bol, turnăm vinul de orez, ½ din cantitatea de sos de soya dark, ghimbirul ras, sucul de la limetă, usturoiul pisat, ceapa tocată mărunt. Amestecăm bine toate aceste ingrediente.


Turnam această marinată peste carnea de pui şi lăsăm cel puţin 30 de minute la marinat.


Dacă tot stăm pentru marinarea cărnii, e bine să ne ocupăm acum şi de ciupercile shiitake uscate. Practic trebuie să le rehidratăm. Aşa că, intrun vas în care punem apă fiartă, introducem şi ciupercile şi le lăsăm si pe ele 30 de minute pentru rehidratare. 
Atenţie: apa în care s-au hidratat ciupercile să nu o aruncaţi! Aceasta apă, în care ciupercile si-au lăsat aroma şi culoarea arămie, se v-a folosi mai departe în reţetă. Iar dacă aţi folosit o cantitate mai mare de apă pentru hidratarea acestor ciuperci, nu-i nici o problemă. A doua zi (sau chiar în aceeaşi zi) să o folosiţi la prepararea unei supe creme de ciuperci. Îi dă o savoare deosebită! O să vedeţi!


După ce s-au rehidratat, le tăiem picioruşul pentru că e cam "lemnos" şi păstrăm doar "căciula", pe care o tăiem în fâşii subţiri.


Timpul de marinare şi de prelucrare a ciupercilor fiind trecut, ne reocupăm de carne. O scoatem din marinadă şi o introducem în pesmetul pregătit. Le amestecăm bine, ca toată carnea să fie acoperită de pesmet.


Aşa că, după ce am trecut toată carnea de pui marinat prin pesmet, încingem un woc cu ulei şi prajim bucăţile de pui pană se rumenesc frumos (circa 3-4 minute, în funcţie de mărimea bucăţilor de carne).


Le scoatem din wok şi le punem pe o farfurie cu un şervet de hârtie care să absoarbă surplusul de ulei.


Cât timp carnea se odihneşte pe prosoapele de hârtie, pregătim wokul pentru etapa finală.
Punem uleiul de arahide (sau de floarea soarelui), îl încingem şi adăugam în el usturoiul şi-l lăsăm circa 30 de secunde să se frigă în ulei pentru a lăsă aroma, după care adăugăm pasta de ardei iute şi mierea. Le amestecăm pănă se contopesc aromele. 


După ce s-au amestecat bine aceste ingrediente, adăugăm şi restul de sos de soia dark şi punem cam 8-10 linguri din sosul brun lăsat de ciuperci.


Lăsăm pe foc mediu circa un minut, până începe sosul să dea semne de îngroşare şi caramelizare şi introducem în wok ciupercile tăiate şi carnea prajită.



Se mai fierb încă câteva minute, timp în care sosul se îngroaşă substanţial. E timpul să gustăm preparatul şi să-l asezonăm cu ce trebuie ca să fie aşa cum dorim. Eu am mai pus un pic de pastă de ardei, căci îmi place mai condimentat. 
Dar acum e momentul să faceţi şi voi corecţiile pentru arome şi gust!
După ultima asezonare, se poate scoate de pe foc tigaia.

Preparatul e gata pentru servit. 
Ornaţi-l cu fâşi subţiri de ardei iute roşu sau verde şi cu ceapa verde, tăiată in diagonală (adică în stil asiatic). 
Sau cu ce doriţi voi să fie ornat!
Eu l-am servit cu orez sălbatic, dar puteţi să-l serviţi şi cu paste din orez (cum a specificat Radu) sau cu orice fel de garnitură doriţi!





Pui iute-dulce cu ciuperci shiitake ... Done!

Trebuie doar să mai spun:
GARANTAT DE MARCEL IORGA!

POFTĂ BUNĂ!



2 comentarii:

  1. close up-ul ultimei poze e ucigator...foarte faina ti-a iesit si mincarea asta,felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  2. @alison:
    Multumesc din nou foarte mult pentru aprecieri. Esti draguta de fiecare data!

    PS
    Pozele le fac tot cu aparatul foto cel vechi! hihihi!
    :)

    RăspundețiȘtergere

Îmi pare rău, dar nu mai admit Anonimat la comentarii, pentru că sunt asaltat de reclame pentru site-uri pentru bărbați, nu despre conținutul blogului!
Vă mulțumesc pentru înțelegere!